Аеропорт “Жуляни”. До працівника аеропорту підходить тендітна 16-річна дівчина й тремтячим голосом говорить англійською: “I’m a tourist from Sweden. I can’t find my luggage. Could you help me to find it?” (“Я туристка зі Швеції. Не можу знайти свій багаж. Допоможіть, будь ласка”). У чоловіка не виникло жодних сумнівів, що він розмовляє з іноземкою. А насправді – це одна зі студенток сучасної школи англійської мови EAP (English Among People) виконувала практичне завдання
– І впоралася вона з ним на “дванадцять”, – говорить засновник EAP, ветеран АТО Ігор Касьян. – Потім довелося поспіхом залагоджувати ситуацію, адже служба аеропорту вже викликала службу безпеки й поліцію. Багаж “терміново” знайшли.
Подібні практичні заняття зовсім не дивина для студентів цієї нестандартної школи, в якій є можливість і для початківців вивчити англійську мову, й удосконалити свої знання лише протягом двох місяців, звісно, набувши необхідних практичних навичок.
– Схожої методики вивчення англійської мови у стресових ситуаціях в Україні я поки що не зустрічав, – говорить Ігор Касьян. – Це розробка засновників нашої школи – моя, мого побратима Олега Кулакова та викладачки англійської мови з більш ніж десятирічним досвідом Ольги Кронди. Адже головна мета нашої роботи – навчити, а не просто заробити кошти.
Для Ігоря ще з малечку ніколи не виникало питання: “Яку професію обрати в дорослому житті?” Його старший брат був військовим, от і він у тринадцять років одягнув військовий однострій. І зовсім не уявляв себе поза армією. Коли почалися події в Криму та на Сході країни, капітан Ігор Касьян служив у 95-й бригаді командиром розвідвзводу окремої розвідроти. За його плечима – понад 40 стрибків з парашутом, безпосередня участь у бойових діях у Донецькій та Луганській областях та здійснення у складі бригади найдовшого бойового рейду: Дебальцеве – Гірне – Петрівське – Савур-Могила – Степанівка – Маринівка – Міусинськ – Красний Луч, під час якого було подолано близько 470 кілометрів, 170 із яких тилами противника.
І коли 2016 року за станом здоров’я Ігор змушений був звільнитися з лав Збройних Сил, великим випробуванням для нього стало знайти себе в цивільному житті.
– Усі мої спроби знайти роботу не мали успіху, – ділиться ветеран. – Найбільшою проблемою стала відсутність досвіду. І це зрозуміло, бо де ж йому взятись, якщо у 13 років я вдягнув військові погони, а в 28 їх зняв. Я чітко розумів, що моя цивільна робота має бути пов’язана з англійською мовою. Мені завжди легко вдавалося вчити мови. Спочатку вивчив французьку, а згодом на мовних курсах при Житомирському військовому інституті імені С. П. Корольова опанував англійську.
Після звільнення активно відвідуючи усілякі курси й розмовні клуби з англійської мови, чоловік зрозумів, що всі вони не мають найважливішого – практичної складової, що прив’язувала б їх до реального життя.
– У затишному класі в оточенні знайомих людей і поряд з викладачем, який розуміє, що ти можеш помилятися, досить важко здолати мовний бар’єр й почати вільно розмовляти та думати англійською, – розповідає Ігор. – Я завжди полюбляв креатив у підходах до виконання будь-яких завдань. Навіть під час навчання з підлеглими намагався знайти нестандартні речі для вивчення військових дисциплін. Це стало у пригоді і в цивільному житті. У вивченні англійської мови, як у розвідці, потрібно шукати нестандартні підходи. Так і народилась ідея практичного закріплення вивчених тем у реальних умовах. Якщо це тема “Мандрівка”, то група студентів вирушає до аеропорту, якщо “Здоров’я” – то в Музей медицини, якщо “Туризм” – на Головпоштамт.
Студенти ЕАР відвідують готелі, ресторани, магазини. Обов’язковою умовою виїзних занять є спілкування лише англійською.
– Сценарії виїзних занять до найменших дрібниць розробляємо з Олегом самі, – говорить чоловік. – В Олега є освіта викладача іноземної мови, практичний досвід закордонних місій у складі ООН, крім того він жив в Америці. Він точно знає, з чим стикаються туристи за кордоном, і як краще до цього підготувати наших студентів. До речі, всі витрати на виїзних заняттях бере на себе школа. Досить часто під час засвоєння теми “Закупи” студенти купують речі для сиріт і особисто відвозять їх у дитячі будинки.
Засновники сучасної школи англійської мови за сприяння ГО “Елеос” усіляко намагаються залучити дітей-переселенців й ветеранів до вивчення англійської мови.
– 25 грудня минулого року, коли у Європі та Америці святкували Різдво, – розповідає Ігор Касьян, – ми організували відеоконференцію у Skype між дітьми-переселенцями з Луганщини, які нині живуть у Києві, та нашими знайомими з Вашингтона, під час якої діти дізналися про американські традиції святкування Різдва, приготували американський святковий пиріг та просто спілкувалися англійською мовою. Ми хотіли донести дітям, що вивчення іноземної мови відкриває перед ними значно більше дверей у дорослому світі. Також ми влаштовуємо відеоконференції між нашими та американськими ветеранами та їхніми дружинами. Під час таких спілкувань вони дізнаються, що мають однакові проблеми, і спільно шукають методи їх подолання.
За словами ветерана, у планах його школи – залучити до своєї роботи носія англійської мови, тоді це дасть змогу спонукати слухачів не лише розмовляти, а й думати англійською. А ще – частіше організовувати студентам виїзні заняття до Європи. Зокрема у своєму арсеналі засновники ЕАР мають уже розроблений сценарій поїздки до Кракова.
– Цього літа одну таку поїздку ми вже здійснили, – ділиться Ігор. – Це досить зручна і відносно недорога мандрівка. Наші студенти були у захваті. За два дні вони жодного разу не розмовляли звичною для себе мовою – лише англійською. Адже Краків – це туристичне місто, і кожен другий спілкується англійською. Мріємо, щоб і в Києві було так само.
Наталія ЯРМІЛКО, “Народна армія”