ЗМІ про нас

Тут готують операторів безпілотників

12 лютого 2015 року / Центральний друкований орган Міністерства оборони України “Народна Армія” № 16 (5351)

Сьогодні чимало громадських організацій допомагають українському війську відстоювати територіальну цілісність країни. Зокрема члени Товариства сприяння обороні України перерахували нашим військовим десятки тисяч гривень, а спортивно-технічні клуби, автошколи надали кілька автомобілів. Окрім цього, нещодавно під егідою цієї організації розпочато підготовку операторів безпілотних літальних апаратів.

– Ця робота розпочалася влітку минулого року, – говорить засновник і керівник школи пілотів Юрій Босих. – Саме тоді волонтери почали завозити дрони в зону АТО, але “життєвий цикл”, багатьох з них обмежувався одним польотом…

Річ у тім, що у військових частинах не було підготовлених операторів, які б керували безпілотниками, і ті просто губилися на незнайомій місцевості. Тож стало зрозуміло, що йдеться не лише про кількість та якість безпілотників, а й про фахову підготовку людей, які ними керують.

Навчальна програма, за якою готують пілотів, складається з 4-х етапів. Спочатку курсант вивчає будову і правила експлуатації літального апарата, потім набуває навиків пілотування на так званих симуляторах і маленьких модельках-тренажерах.

Третій етап продовжується безпосередньо на аеродромі, де під час польотів використовуються справжні літальні апарати.

На четвертому, завершальному, етапі курсанти переходять до планування польотних завдань, зокрема вчаться правильно складати польотний план за координатами для подальшого завантаження в апарат. Це дозволяє відправити машину в автоматичний політ і повернути її з відзнятою інформацією.

Сьогодні вихованці Юрія Босих за допомогою безпілотників ведуть розвідку ворожих позицій, загалом місцевості з безпечної відстані, не наражаючи людей на небезпеку. Статистика свідчить, що один розвідувальний політ зберігає як мінімум одне людське життя! Доволі успішно виконуються й такі завдання, як коригування артилерійського вогню, охорона периметра.

Для підготовки пілота достатньо п’яти днів. Відпрацювання навичок практичної роботи для виконання суто військових завдань займає ще 8 днів. Але за цей термін можна опанувати лише управління мультикоптерами, адже для освоєння дронів-літаків треба значно більше часу – не менше місяця.

– Тому плануємо розширити насамперед курс аеронавігації та військової топографії, – додає керівник школи пілотів Юрій Босих. – Для людини непідготовленої земна поверхня з висоти більше 300 метрів виглядає зовсім не так, як ми її бачимо навколо себе. Оператори втрачають орієнтацію й не можуть чітко визначити, де знаходиться ціль, яку знайдено. Навіть більше – непідготовлений оператор дуже часто не може навіть повернути свій дрон на базу. Досвідчений оператор повинен також знати основи метеорології, щоб спрогнозувати поведінку апарата в негоду, вміти зіставити його технічні можливості й погодні умови.

Сергій ЗЯТЬЄВ